سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز

87/1/19
11:9 ع

 نوری در قبر:

رسول خدا(ص) فرمود: صلوات بر من ، نوری در قبر است.

هنگام جان دادن:

هرکس بر من صلوات زیاد بفرستد ، از تلخی مرگ وجان کندن ایمن گردد.

 کرامت صلوات در برزخ:

فضل کندی را بعد از وفات در خواب دیدند ، از او پرسیدند : حق تعالی با تو چه کرد؟

کفت: من را بخشید وگرامی داشت ، به عملی که از این دوانگشت من یعنی سبابه وابهام صادر شده بود.

گفتند: از آن ها چه عمل آمد که سبب کرامت تو گردید.

گفت: بسیار نوشتن صلوات.

 

ایمنی از تلخی جان دادن:

فرد صالحی به عیادت بیماری رفت ، او آخرین لحظات زندگانی اش را می گذرانید ، به او گفت: دوست من! آیا جان کندن تلخ است؟

بیمار گفتک من جز شیرینی وخوبی نمی بینم ، هیچ گونه تلخی حس نمی کنم.

آن شخص صالح متعجب شد زیرا او می دانست که دل کندن از این دنیا وجان دادن بسیار ناگوار وتلخ است.

شخص بیمار چون تعجب او را دید ، به او گفت: تعجب مکن  زیرا من حدیتی از پیامبر (ص) شنیده بودم که هرکس زیاد بر من صلوات بفرستد ، از تلخی جان دادن در امان است. از آن پس من به فرستادن صلوات مداومت نمودم وبسیار صلوات فرستادم.اینک تو جان دادن راحت من را فهمیدی

 

فریاد رسی صلوات در قبر:

شبلی نقل نموده است که‌: من همسایه ای داشتم وفات نمود ، بعد از آن ، او را در خواب دیدم ، از او پرسیدم : حق تعالی با تو چه کرد؟

گفت : ای شیخ! هول های بزرگ دیدم ،ورنج های عظیم کشیدم. از آن جمله به وقت سوال منکر ونکیر ، زبان من از کار باز ماندو با خود گفتم : واویلاه ، این عقوبت از کجا به من رسید ؟ آخر من مسلمان بودم وبر دین اسلام مردم.

آن دو فرشته ، به عنغ وعظلت ، از من جواب صلبیدند.ناگاه شخصی نیکو موی و خوش بوی آمد ،میان من وایشان حایل شد،ومرا تلقین کرد تا جواب ایشان را بر وجه صواب دادم،از آن شخص پرسیدم: توکیستی خدا تو را رحمت کند که منرا از این غصه نجات دادی؟

گفتک من شخصی ام که مخلوق شده ام از صلواتی که تو بر پیغمبر (ص) فرستادی ،و مامورم به آن که در هر وقت وهرجا که درمانی ، به فریاد تو برسم.

 

رفع عذاب قبر  
رسول خدا - صلى الله علیه و آله - فرمود:
هر کس در شب جمعه ، دو رکعت نماز به جاى آورد و در هر رکعت پنجاه مرتبه سوره اخلاص بخواند و بعد از نماز بخواند: اللهم صل على النبى العربى و آله . حق تعالى ، گناهان گذشته و آینده او را بیامرزد و چنان باشد که گویا دوازده هزار مرتبه قرآن را ختم کرده است و حق تعالى ، او را از گرسنگى . تشنگى روز قیامت نگاه دارد و تمام حزن او را برطرف سازد و او را از ابلیس و لشکریانش نگاهدارى کند و هیچ گناهى بر او ننویسد و سکرات مرگ را بر او آسان گرداند.

برترین اعمال در برزخ  
ابو علقمه مى گوید:
پیامبر - صلى الله علیه و آله - بعد از نماز صبح رو به طرف ما کرد و فرمود:
اصحاب من ! دیشب عمویم حمزه و برادرم جعفر (طیار) را در خواب دیدم به آن دو نزدیک شدم و گفتم : پدر و مادرم فدایتان ، کدام عمل را برتر یافتید؟
پاسخ دادند: پدر و مادر ما فدایت ، ما صلوات بر تو، تشنه را سیراب کردن و محبت على بن ابى طالب - علیه السلام - را برترین اعمال یافتیم .

کرامت رسول الله در قبر  
شبلى ، با جمعى از مریدان ، به عزم حج روانه بادیه گردیدند. در اثناى راه ، یکى از مریدان را اجل موعود رسید. شبلى ، متحیر، در آن قالب بى جان مى نگریست و با خود، فکر تجهیز و دفن او مى کرد. ناگاه دید که تمام جسمش ، در یک چشم به هم زدن ، سیاه و تیره گشت و هنوز یک ساعت نگذشته بود که آن سیاهى به سفیدى مبدل شد.
شبلى از آن حال تعجب نموده ، آن مرید را در خواب دید، که حله اى از حله هاى بهشت پوشیده ، و تاجى مزین به جواهر بر سر نهاده ، و خاتمى نورانى در انگشت کرده ، که بر نگین آن نوشته است : هذا جزاء من صلى على محمد و آله - صلى الله علیه و آله
شبلى از او پرسید: سر آن سیاهى و سفیدى چه بود؟
جواب داد: سیاهى ، تیرگى معصیت بود. هنوز مرغ جانم ، کامل از قفس تن بیرون نرفته بود که بدن من به خاطر گناه سیاه گردید. ناگاه صدر و بدر عالم و سید بنى آدم ، محمد - صلى الله علیه و آله - را دیدم که آمد، و قدحى از آب در دست داشت ، و آن را بر من ریخت و به دست مبارک ، سیاهى معاصى را از من نشست ، و خلعت کرامت و خاتم سعادت به من بخشید.
من عرض کردم : یا رسول الله ! به خاطر کدام عمل مستحق این کرامت شدم ؟
فرمود: چون تو در دنیا عادت داشتى که پیوسته بر من صلوات مى فرستادى ، من به آن سبب ، نظر عنایت از او دریغ نداشتم .
شبلى از خواب بیدار شد. گفت : بر من روشن گردید که ظلمت گناه ، با لعمه درود بر حبیب خداوند - صلى الله علیه و آله - از بین مى رود.

 

رفع عذاب از همه اهل قبرستان  
زنى دخترى داشت . آن دختر وفات نمود، مادرش او را در خواب دید که به عذاب الیم و عقاب عظیم گرفتار است . با اندوه بسیار از خواب بیدار شد و ناله و زارى آغاز نمود، چند روز بر حال فرزند خود اشک مى بارید و مى نالید، تا آن که بار دیگر، آن دختر را در خواب دید، خوشدل و شادمان و در روضه فردوس خرامان .
به او گفت : اى دختر! آن چه حال بود که دیدم و این چه صورت است که مشاهده مى کنم ؟
جواب داد: اى مادر! به جهت گناهان خود در عذاب بودم ، چنان که دیدى . در این روزها، عزیزى از کنار مقبره ما گذشت و چند نوبت صلوات فرستاد و ثواب آن را به اهل گورستان بخشید حق تعالى به برکت صلوات ، عذاب از اهل آن قبرستان برداشت .

 

نورانى شدن چهره در عالم برزخ  
ثورى مى گوید: یک سال در مراسم حج ، مردى را دیدم که هنگام طواف تنها ذکر صلوات در را مى گوید. در وقوف عرفات هم فقط به این ذکر اکتفا مى کند، در مدینه نیز تنها ذکرش صلوات بود.
من به او گفتم : تو هم در مکه و هم در مدینه تنها ذکر صلوات بر محمد و آل طاهرینش بود، در عرفات که جایگاه و روز ناله و زارى و طلب حاجت است هم ، تو همه چیز را گذاشتى و فقط صلوات فرستادى ، علت چیست ؟
او گفت : سال گذشته من به همراه پدرم به مکه آمدم ، در یکى از منازل ، پدرم بیمار شد و ما نتوانستیم به راه خود ادامه دهیم ، در همان جا خانه اى کرایه کرده و چراغى را روشن نمودم . سر پدرم در دامنم بود که جان سپرد.
دیدم که اندک اندک چهره اش سیاه گشت . ترسیدم ، سرش را بر زمین گذاشتم و کنارش نشستم و از رسوایى فردا در مقابل مردم گریه مى کردم . در همین حال خوابم برد.
مردى زیبا، خوش بو و خوش پوش با عمامه سفیدى وارد شد. روپوش ‍ پدرم را برداشت ، دستى بر صورتش کشید که بر اثر آن رنگ چهره پدرم سپید و نورانى گشت . من حیرت زده از او پرسیدم : تو که هستى که خدا از برکت وجود تو غم مرا برطرف ساخت ؟
فرمود:
من صاحب قرآن ، محمد بن عبدالله پیامبر آخر زمانم . بدان و آگاه باش که پدرت نافرمانى خدا را مى کرد و پیرو هواى نفس بود؛ اما چون پیوسته بر من صلوات مى فرستاد، در این ساعت که تیرگى و تاریکى گناه او را در بر گرفت من به دادش رسیدم .
او این را گفت و از نظر من غایب گشت .
من از خواب برخاستم و دیدم که چهره پدرم مانند ماه شب چهارده مى درخشد. از آن روز به بعد بود که فایده صلوات را فهمیدم ، تسبیح و دعا را رها کرده و در هر حال و پیوسته صلوات مى فرستم .


87/1/19
11:7 ع

 رویت نبى در خواب  
امام صادق (ع ) فرمودند: هر کس مى خواهد رسول خدا را در خواب ببیند، بعد از نماز عشا، غسل کاملى بکند و چهار رکعت نماز با چهارصد آیة الکرسى بخواند (در هر رکعت بعد از حمد صد بار) و هزار بار بر محمد و آل محمد صلوات بفرستد پس در جامه نویى که کسى در آن نخوابیده بخوابد، دست راست را زیر گونه راست بگذارد و صد بار تسبیحات اربعه را بگوید که دنبال آن لا حول و لا قوة الا بالله نباشد و صد بار بگوید: ماشاءالله .

برآورده شدن نیاز در خواب  
از مجموع الدعوات تلعکبرى از اهل بیت - علیهم السلام - روایت شده است که :
وقتى مى خواهى در خواب آن چه را که نیاز دارى ببینى و براى تو شرح دهند، سوره حمد - معوذتین - قل هو الله - انا انزلناه و آیة الکرسى را با وضو بر کف دست راستت بنویس و چون خوابیدى بگو: اءهیا شراهیا به من بنما در خوابم چنین و چنان و بگو اللهم صل على محمد و آله سادتى و موالى و اءرنى ذلک بقدرتک انک على کل شى ء قدیر با طهارت در جامه پاک بخواب و سوره والشمس - واللیل - والتین را هر کدام هقت بار بخوان و پس از آن بگو: اللهم صل على محمد و آل محمد و اجعل لى من اءمرى فرجا و مخرجا که در خواب به تو دستور کارت را بدهند، تا هفت شب پیاپى چنین کن ، که یکى در شب یکم یا دوم یا پنجم یا هفتم به خوابت آید و چاره کار تو را به تو گوید 


87/1/19
11:7 ع

قبولى دعا  
امام صادق - علیه السلام - فرمودند:
لا یزال الدعاء محجوبا حتى یصلى على محمد و آل محمد. ؛

پیوسته دعا محجوب است تا صلوات فرستاده شود به محمد و آل محمد - صلى الله علیه و آله -

بالا رفتن دعا  
امام صادق - علیه السلام - فرمودند:
من دعا و لم یذکر النبى - صلى الله علیه و آله - رفرف الدعاء على راءسه فاذا ذکر النبى - صلى الله علیه و آله - رفع الدعاء ؛
هر که دعایى کند و نام پیغمبر - صلى الله علیه و آله - نبرد، دعایش گرد سرش بچرخد و هر گاه نام پیغمبر - صلى الله علیه و آله - را برد، دعایش ‍ بالا رود.

شرط قبولى دعا  
امام على - علیه السلام - فرمودند:
کل دعاء محجوب حتى یصلى على النبى - صلى الله علیه و آله - ؛
هیچ دعایى به آسمان نمى رسد؛ مگر این که دعا کننده بر محمد و آل او صلوات بفرستد.

 صلوات ، دعاى مردم  
امام صادق - علیه السلام - فرمود:
الصلوة من الله رحمة و من الملائکة التزکیة و من الناس دعاء ؛
صلوات از جانب خداوند رحمت است و از سوى فرشتگان پاک کردن و از طرف مردم دعا است .

 معناى صلوات  
از امام کاظم - علیه السلام - درباره معناى درود خدا و فرشتگان و مؤ منان در آیه :
ان الله و ملائکته یصلون على النبى یا ایها الذین آمنوا صلوا علیه و سلموا تسلیما - صلاة الله رحمة من الله ، و صلاة الملائکة تزکیة منهم له ، و صلاة لمؤ منین دعاء منهم له
خدا و فرشتگان او بر پیامبر درود مى فرستند. اى کسانى که ایمان آورده اید بر او درود فرستید و به فرمانش به خوبى گردن نهید!
سؤ ال شده ، فرمود:
درود فرستادن خدا نوعى رحمت از جانب اوست و درود فرشتگان ستایشى است از آنان نسبت به رسول خدا و درود مؤ منان دعایى است از آنها براى پیامبر - صلى الله علیه و آله -

قرار دادن نام پیامبر (ص ) در دعا  
رسول خدا - صلى الله علیه و آله - فرموده است :
مرا چون قدح شتر سوار نسازید؛ زیرا شتر سوار قدح خود را پر مى کند و هر وقت خواست مى نوشد، مرا در آغاز دعا و میانه دعا و آخر دعاى خود قرار دهید.

رفع موانع و حجاب ها  
در روایت آمده است : دعایى نیست جز آن که میان آن و آسمان اجابت ، حجاب و فاصله اى است و آن گاه که ذکر صلوات بر محمد و آل او به میان آید، حجاب ها کنار مى رود و دعا به اجابت مى رسد و بدون صلوات دعا به استجابت نمى رسد.

امام و صلوات بر محمد و آل محمد (ص(
رجاء بن ابى ضحاک مى گوید:
امام رضا - علیه السلام - دعاهایش را با صلوات فرستادن بر محمد و خاندان او شروع مى کرد، و در نماز و غیر آن زیاد صلوات مى فرستاد.

در حفظ او بکوشید  
از على - علیه السلام - نقل کردند که : بر محمد و آل محمد صلوات بفرستید؛ زیرا که خداوند عزوجل ، در وقتى که محمد صلى الله علیه و آله را یاد کنید و او را دعا نمایید و در حفظ او بکوشید، دعاى تان را قبول خواهد فرمود.
 
دیدن مقصود در خواب  
از على - علیه السلام - روایت شده است که :
هر کس بخواهد در خوابش به او نماید آن چه خواهد، پیش از خوابیدن شش رکعت نماز بخواند در رکعت اول حمد یکبار، والشمس هفت بار و در رکعت دوم حمد یکبار، و اللیل هفت بار و در رکعت سوم حمد یکبار، والضحى هفت بار و در رکعت چهارم حمد یکبار، الم نشرح هفت بار، و در رکعت پنجم حمد یکبار، والتین هفت بار، و در رکعت ششم حمد یکبار، انا انزلناه هفت بار و وقتى نماز را تمام کرد خدا را ثنا گوید و صلوات بر پیغمبرش فرستد و آن گاه گوید:
اللهم رب محمد و رب ابراهیم و موسى . رب اسحق و یعقوب و رب جبراییل و میکاییل و اسرافیل و عزراییل و منزل التورات و الانجیل و الزبور و الفرقان العظیم اءرنى فى منامى اللیلة ما اءنت اعلم به منى
اگر در شب یکم تا سوم خواب دید که بهتر وگرنه به هفتم نرسد که به مقصود رسد.

 برکت صلوات  
مردى به امام جواد - علیه السلام - عرضه داشت :
پدرم مرده و مالى از خود به جاى گذاشته که نمى دانم کجاست ، من عیالمند و از دوستدارن شما هستم .
امام - علیه السلام - به او فرمود: شب پس از نماز عشا بر محمد و آل محمد صلوات بفرست ، پدرت را در خواب مى بینى ، او محل مال را به تو نشان خواهد داد.
مرد به دستور آن حضرت (ع ) عمل کرد. پدرش را در خواب دید که به او گفت : پسرم ! مال در فلان محل است و به فرزند رسول خدا - صلى الله علیه و آله - بگو که من تو را بر محل مال آگاه نموده ام .
او از خواب بیدار شده ، رفت و مال را از همان محل برداشت ، و آن گاه جریان را به امام جواد - علیه السلام - خبر داد.
امام - علیه السلام - فرمود: سپاس خداى را که تو را گرامى داشت .


87/1/19
11:5 ع

هیچ دعایی به آسمان نمی رسد مگر....

هیچ دعایی به آسمان نمی رسد مگر این که دعا کننده بر محمد وال او صلوات بفرستد.

 

بهترین اعمال در آخرت:

رسول خدا (ص) فرمودند: بهترین اعمال در آخرت سه چیز است:

ا-صلوات بر محمد وال محمد  

2-آبرسانی به تشنه ها

3-حب ودوستی علی بن ابی طالب.

 

امام وصلوات بر محمد وال محمد:

رجاء بن ابی ضحاک می گوید:

امام رضا (ع) دعاهایش را با صلوات فرستادن بر محمد وخاندان او شروع می کرد، ودر نماز  وغیره آن زیاد صلوات می فرستاد.

 

در حفظ او بکوشید:

از علی (ع) نقل کرده اند که : بر محمد وال محمد صلوات بفرستید زیرا خداوند عز وجل ، در وقتی که محمد(ص) را یاد کنید واو را دعا نمایید ودر حفظ او بکوشید ، دعایتان را قبول خواهد فرمود.

 

اجابت دعا:

از امام صادق(ع) روایت شده که رسول خدا 0ص) فرمود: صلوات فرستادن شما بر من ، اجابت ، دعای شما وپاکیزگی اعمالتان می باشد.

 

خدا جواد تر از آن است:

در کتاب جمال الا سبوع ، از امام جعفر صادق(ع) روایت شده است که وقتی بنده ای صلوات می فرستد مستجاب می شود هر دعایی که بعد آن بکند زیرا خداوند جوادتر از آن است که بعضی را رد نماید وبعضی را مستجاب بگرداند.

 

صلوات ودعای مردم:

امام صادق(ع) فرمود:

صلوات از جانب خداوند رحمت است واز سوی فرشتگان پاک کردن و از طرف مردم دعا است.

 

رفع موانع با صلوات:

در روایت آمده است : دعایی نیست جز آن که میان آن وآسمان اجابت وفاصله ای است وآن گاه که ذکر صلوات به میان آید ، پنهانی کنار می رود ودعا به اجابت می رسد وبدون صلوات به استجابت نمی رسد.

 

استجابت دعا:
رسول خدا - صلى الله علیه و آله - فرمود هر که بگوید:
لا اله الا الله وحده لا شریک له . اللهم صل على محمد و آل محمد.
مرغ سبزى ، از دهان او بیرون بیاید. و دو بال دارد، مکلل به مروارید و یاقوت .
و چون آن دو بال را مى گشاید، به مشرق و مغرب مى رسد و از آن مرغ ، صدایى شنیده مى شود، مثل صداى مگس نحل .
پس حق تعالى به او مى فرماید که : مرا مدح کردى و پیغمبر مرا مدح کردى ، الحال ساکن مشو.
آن مرغ مى گوید که : چگونه ساکن شوم ، و حال آن که تو گوینده لا اله الا الله را نیامرزیدى ؟
خطاب مى رسد: ساکن شو، من او را آمرزیدم .

شرایط استجابت دعا :
شخصى خدمت امام صادق علیه السلام آمد، و عرض کرد: دو آیه در قرآن است که من هر چه به سراغ آن مى روم آن را نمى یابم (و به محتواى آن نمى رسم(.
حضرت فرمود: کدام آیه ؟
او گفت : آیه اول این سخن خداوند است که فرمود: مرا بخوانید تا دعاى شما را مستجاب کنم ؛ ادعونى استجب لکم و من خدا را مى خوانم اما دعایم مستجاب نمى شود!
امام فرمود: آیا فکر مى کنى خداوند عزوجل در وعده خود تخلف کرده ؟
گفت : نه .
فرمود: پس علت آن چیست ؟
عرض کرد: نمى دانم .
فرمود: اینک به تو خبر مى دهم ، کسى که اطاعت خداوند متعال کند در آن چه امر به دعا کرده و جهت دعا را در آن رعایت کند اجابت خواهد کرد.
عرض کرد: جهت دعا چیست ؟
فرمود: نخست حمد خدا مى کنى و نعمت او را یاد آور مى شوى ، سپس ‍ شکر مى کنى ، بعد درود بر پیامبر - صلى الله علیه و آله - مى فرستى ، سپس ‍ گناهانت را به خاطر مى آورى و اقرار مى کنى و از آنها به خدا پناه مى برى و توبه مى نمایى ، این است جهت دعا!
سپس فرمود: آیه دیگر کدام است ؟
عرض کرد: این آیه که مى فرماید: در راه خدا انفاق کنید تا خدا بهتر از آن در راه خدا انفاق مى کنیم ؛ ولى چیزى که جاى آن را پر کند عاید نمى شود!
امام فرمود: اگر کسى از شما مال حلالى به دست آورد و در راه خدا انفاق کند هیچ درهمى را انفاق نمى کند مگر این که خدا عوضش را به او مى دهد.

 باز شدن درهاى آسمان براى دعا کننده  
روزى رسول خدا - صلى الله علیه و آله - به امیر المؤ منین - علیه السلام - فرمود: آیا تو را مژده ندهم ؟
امیر المؤ منین - علیه السلام - فرمود: بفرما پدر و مادرم قربانت ! شما که پیوسته مبشر به خیر و خوبى ها بوده اید.
فرمود: جبرییل تازگى براى من خبر خوشى آورده و آن این است که هر کدام از امت من هنگامى که بر من صلوات مى فرستد، اگر نام اهل بیتم را نیز ملحق سازد درهاى آسمانى جملگى براى پذیرفتن دعا و عبادت او گشوده گردد، و فرشتگان هفتاد درود بر وى بفرستند، و این خود محو کننده جرم است ، آن گاه گناهان چون برگ درختان از او بریزد، و خداوند تعالى فرماید:
لبیک تو را پذیرفتم بنده من خجسته و مسعود باشى ! سپس به فرشتگان گوید: شما هفتاد بار بر وى درود فرستادید و من هفتصد بار؛ لیکن اگر تنها بر من صلوات بفرستد و اهل بیتم را ملحق نسازد میان دعاى او و آسمان هفتاد حجاب حایل باشد، و خداوند جل و جلاله فرماید: لا لبیک تو را نپذیرفتم خجسته مباد و مسعود نباشى .
اى فرشتگان من ! دعاى او را به آسمان نبرید تا این که اهل بیت پیغمبرش را نیز در فرستادن درود با پیغمبر ملحق سازد، پس هم چنین دعایش پذیرفته نگردد و به آسمان بالا نرود تا بر اهل بیت پیغمبر - صلى الله علیه و آله - نیز سلام و درود بفرستند.


87/1/19
11:3 ع

واجب شدن شفاعت:

رسول اکرم (ص) در وصیت خود به امیر المومنین علی(ع) فرمود:

یاعلی هرکس بر من ، هر روز وهر شب صلوات فرستد، شفاعتم بر او واجب می شود اگرچه گناهش از گناهان بزرگ باشد.

 

سنگینی حسنات:

رسول خدا(ص) فرموده:

من در قیامت نزد میزان اعمال می باشم ، هرکس کفه گناهانش افزون تر از حسناتش شود ، آن صلوات هایی را که بر من فرستاده بیاورم وبر حسناتش بیفزایم تا بر گناهانش فزون آید.

 

چیره شدن ثواب صلوات بر گناهانش:

کاتبی را بعد از وفات ، در خواب دیدند وحال او را جویا گشتند، جواب داد: گناهان مرا، با صلواتی که بر نام پیغمبر(ص) نوشته بودم ، سنجیدند ، ثواب صلوات زیاده آمده و من را بخشیدند.

 

محو سیئات:

امام صادق (ع) فرمود: صدقه دادن در شب جمعه وروز آن ، ونیز صلوات (درود فرستادن) بر محمد (ص) او را در شب جمعه و روز آن برابر هزار حسنه است وهزار سیئه وبه وسیله آن ، نابود می شود وهزار درجه بر مقام آدمی ، افزوده می شود.

 

اثر هزار صلوات در روز جمعه:

رسول خدا(ص) فرمود هرکس هزار بار در روز جمعه بر من صلوات فرستد خطایای هشتاد ساله اش آمرزیده می شود.

 

بخشش گناهان به اندازه ریگ بیابان:

از حضرت امام علی نقی(ع) منقول شده است : هرگه گلی را ببوید وبر دیده ها گذاشته ، صلوات بر محمد وائمه بفرستد ، حق تعالی برای او از حسنات به قدر ریگ یک بیابان عالج که در مابین مکه وشام وعراق کشیده شده است ، بنویسد واز گناهان او ف به اندازه ریگ بیابان محو نماید.

 

محوشدن ده گناه:

رسول اکرم (ص)فرمود:

هرکس بر من یک بار صلوات ودرود بفرستد ، خدا به سبب آن ده بار بر وی درود فرستد وده گناه از وی محو فرماید وده حسنه برای او ثبت کند ودو فرشته موکل بر او برای رساندن آن صلوات به روح من از یکدیگر سبقت گیرند.

 

ثواب هفتاد ودوشهید:

رسول خدا (ص) فرمودند : هرکس بر محمد وآل او صلوات بفرستد ، خداوند به او ثواب هفتاد ودو شهید عنایت فرماید واز گناهان بیرون می آید مانند روزی که از مادر متولد شده باشد

 

ثواب عادت به نوشتن ذکر صلوات:

در کتاب معراج النبوة آمده است که: مردی در کوفه برای مردم کتاب می نوشت وعادت داشت که هنگام نوشتن ، هرگاه با نام مبارک صلی الله علیه وآله می رسید صلوات را نیز همراه آن می نوشت ، پس از این که وفات نمد اورا دزرخواب دیدند ، از اوپرسیدند با تو چه کردند ؟ او گفت : چون من عادت داشتم پس از نوشتن نام پیامبر "صلی الله علیه وآله "بنویسم به همین خاطر مرا آمرزیدند.

 

آمرزش گناهان با صلوات

حضرت محمد (ص) فرمود : هر کس هر روز از روی شوق و محبت به من سه مرتبه صلوات بفرستد ، بر خدا لازم می شود که گناهان او را بیامرزد ؛ در همان روز یا همان شب .

 

دائم الصوات:

سفیان ثوری گفت : سالی در ایام حج ، به سوی کعبة مقصود می رفتم . وقتی به مدینة طیبة رسول خدا رسیدم و به روضه و حرم شریف مشرف شدم ، جوانی را دیدم که سیمای صالحان در چهره اش نمایان بود ، و آثار پرهیزگاران از صورتش پیدا بود و دور حرم مطهر زیارت می کرد ، و چیزی بر زبانش نبود جز « اللهم صل علی محمد و آل محمد » .
خواستم که از او بپرسم « چرا این همه دعا و ذکر که وارد شده است ، را نمی گویی ؟ » که جمعیت بین من و آن جوان فاصله انداخت ، و این حرف توی دلم ماند . به مکه آمدم و در حال طواف ، دوباره آن جوان را دیدم . باز جز صلوات چیز دیگری بر زبانش ندیدم . آمدم که دوباره با او حرف بزنم که دوباره ازدحام مردم بین من و او جدایی انداخت . دوباره حسرت حرف زدن به دلم ماند . روز عرفه که به عرفات رفتم ، همه را در حال ذکر و ورد می دیدم ، باز آن جوان را دیدم که می گفت : « اللهم صل علی محمد و آل محمد » ، می نشست و صلوات می فرستاد ، می ایستاد و صلوات می فرستاد راه می رفت و صلوات می فرستاد . رفتم جلو و سلام کردم و با او گرم صحبت شدم . گفتم : از مدینه تا این جا به دنبالت هستم و در همه احوال دیدم همواره صلوات می فرستی ؟! تعجب می کنم از این ذکر ، در حالی که تمام مردم در حال نماز و ذکر و دعا و تضرع و استغفار و خشوع و خضوع هستند ، تو همه اش می گویی : « اللهم صل علی محمد و آل محمد » . آیا از این ذکر چیزی دیدی ؟!
گفت : رفیق ! من از این صلوات خیلی چیزها دیدم . به خاطر همین همواره صلوات می فرستم . یکی از آنها این داستان عجیب است که برایت می گویم ، که ببینی این صلوات چه می کند . پارسال در این موقع با مرحوم پدرم به سوی کعبة مقصود به راه افتادیم . در بین راه ، در فلان منزل پدرم مریض شد و از سفر باز ماندیم . من هم رفتم جایی را کرایه کردم و مرحوم پدرم را به آن جا بردم و چراغی را روشن کردم و سرش را کنار خودم گذاشتم و همین طور به صورتش نگاه می کردم ، دیدم اجلش رسید و پدرم به سکرات مرگ افتاد .
روی سفید پدرم سیاه شد . از دیدن این منظره خیلی ناراحت و ترسان شدم ، گفتم « انا لله و انا الیه راجعون » صبح می شود و مردم برای کفن و دفن می آیند و روی پدرم را سیاه می بینند و می گویند این پیر چه معصیت کرده که به این روز افتاده . از دیدن این منظره خیلی ناراحت بودم ، پارچه ای رویش انداختم و از شدت ملامت اغیار ، گریة زیادی کردم که پدرم از دستم رفت و از همه مهمتر صورتش هم سیاه شده ، چه کنم ؟ از ناراحتی و گریه زیاد کنار بستر پدرم خوابم برد ، در عالم خواب دیدم یک نفر نورانی و زیبا که تا به حال به زیبایی او در دنیا ندیده بودم و بویی به خوشبویی او استشمام نکرده بودم . لباس های زیبا در بر داشت که تا به حال ندیده بودم و عمامه ای به سفیدی عمامه او ندیده بودم . داخل شد و سر بالین پدرم آمد و پارچه ای را که رویش بود کشید و دست مبارک را روی صورت مرحوم پدرم مالید .
ناگهان صورت پدرم سفید شد . من که متحیر بودم‌ ، با تعجب خود را به دست و پای آن حضرت انداختم و گفتم : آقا شما کی هستی که مرا از این غم بزرگ نجات دادی ؟ فرمود : من صاحب قرآن ، محمد بن عبدالله (ص) هستم . گفتم : پدرم چه کار کرده بود که به این رو سیاهی مرد .
حضرت فرمود : این شخص به خودش جفا می کرد و گنهکار بود ، اما چون همیشه بر من صلوات می فرستاد و به یاد من بود من هم در این جا به فریادش رسیدم و به یادش هستم ، و این پاداش کسی است که بر من صلوات بفرستد . من از خواب بیدار شدم و روی پدرم را چون ماه تابان درخشان و روشن دیدم . از آن روز تا به حال فهمبدم که صلوات چه خاصیت هایی دارد .

 

بیمه یک سال گناه  
از حضرت صادق - علیه السلام - منقول است : هر که در روز جمعه بعد از نماز صبح بگوید:
اللهم اجعل صلواتک و صلوات ملائکتک و حملة عرشک و جمیع خلقک و سمائک و ارضک و انبیائک و رسلک على محمد و آل محمد ؛
تا یک سال هیچ گناهى بر او نوشته نمى شود.

 

افضل اعمال روز جمعه
ابن ابى عمیر گوید: حماد بن عثمان از امام صادق - علیه السلام - پرسید: افضل اعمال در روز جمعه کدام است ؟
فرمود: یک صد بار صلوات بر محمد و آل محمد بعد از نماز عصر، و هر چه بر آن بیفزایى بهتر خواهد بود.
احمد بن خالد برقى گوید: در روایتى که عبدالله بن سیابه و ابو اسماعیل از ناحیه یکى از این دو امام ابو جعفر باقر یا ابو عبدالله صادق - علیه السلام - نقل کرده فرمود: چون نماز جمعه به جاى آوردى بگو:
اللهم صل على محمد و آل محمد الاءوصیاء المرضیین باءفضل صلواتک ، و بارک علیهم باءفضل برکاتک ، و السلام علیه و علیهم و على اءرواحهم و اءجسادهم و رحمة الله و برکاته
خداوند براى تو یک صد هزار حسنه بنویسد و یک صد هزار گناه از نامه عملت محو سازد، و یک صد هزار حاجتت را براى آن روا کند، و یک صد هزار درجه مقامت را بالا برد.


مشخصات مدیر وبلاگ
 
محمد رضا جباری[1]
 

برای استفاده ار موضوعات بلاگ از قسمت : فهرست موضوعی یادداشت ها : بر روی موضوع مورد نظر خود کلیک کرده و سپس در بالای صفحه ی باز شده بر روی آرشیو شده ها کلیک کنید.


لوگوی وبلاگ
 

عناوین یادداشتهای وبلاگ
خبر مایه
بایگانی
 
صفحه‌های دیگر
دسته بندی موضوعی
 
لوگوی دوستان
 
دوستان
 
موسیقی


ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ